Vårutfärd

Datum/tid: 19.5.2022 klo 09:30
Plats: Avfärd från hållplatsen vid Kiasma (Wiktröms buss)

(torsdag)

Start kl. 9.30 vid hållplatsen vid Kiasma med Wickströms buss.  Hemkomst ca kl. 17.

Utfärden inleds med ett besök i Hattula medeltida kyrka, där vi får en guidad tur.

Från Hattula går färden vidare till Lepa trädgård och vingård. Vi börjar besöket i Lepa med att äta lunch i vingården. Efter lunchen blir det guidad rundvandring i den historiska parken och trädgården. Rundvandringen är ca. 1 km lång och räcker ca 45 minuter. Guidningen sker på finska då det inte finns möjlighet att få svensk guidning.

Efter rundvandringen kan man bekanta sig med Finlands trädgårdsmuseum som finns på området. I gårdsbutiken kan man köpa blommor, gårdens vin, närproducerade matvaror mm.

På hemvägen besöker vi Iittala glasbruk där vi får en guidad tur på svenska i glasmuseet. Vi tar också en kaffepaus och reserverar tid för eventuella inköp i museibutiken.

Kostnad:
– 25 euro för medlemmar, 40 euro för icke-medlemmar. Föreningen subventionerar genom att betala kostnaderna för bussen, guidningen samt en del av inträdesavgifterna.

Ett detaljerat program delas ut i bussen. Deltagaravgiften uppbärs i bussen.

Anmäl dig senast den 11.5 till Maya Saloranta tel. 0500 465 122 eller maya.saloranta(at)gmail.com

Välkommen!

Till maj